Alex Rădescu

Conectează-te prin mine

Cronica de concert – Phoenix 55 de ani, Covaci 70 de ani…cu prieteni pe scena

Phoenix 40 de ani a fost la Polivalenta, Phoenix 50 de ani la Ateneu. Aseara, Phoenix 55 de ani la Arenele romane. Categoric, mega-concertul de la Polivalenta, din aceasta insiruire de evenimente, a fost cel mai reusit. Atunci, la 40 de ani, veneau pe scena muzicienii din anii’60, ’70, ’80 (cei cu care mai canta Covaci in “exil”), apoi cei din formulele recente…alaturi de invitati precum Gheorghe Zamfir (colosala prezenta!) si neo-dubașii de la Sistem. In premiera, cel putin pentru mine, pe ecrane uriase curgeau imagini din istoria Phoenixului, toata Polivalenta era in extaz muzical 🙂

Aseara, la Arene, nu se perindau atat de multi Phoenicsi vechi, cat muzicieni din diverse trupe si epoci. Am stat pana la 22.00 si i-am vazut pe scena pe baietii de la Trooper, pe Roman Iagupov, pe Calin Pop, pe Rares Totu, pe AG Weinberger, pe Anca Graterol, pe Tavi Iepan, pe Flavia Staicu, E. Mihaescu&”Gurita” Nicolau….

In ceea ce priveste Phoenixul actual, alaturi de Nicu Covaci au venit Dzidek Marcinkiewicz, Volker Vaessen, Cristi Gram, Costin Adam, Flavius Hosu, Valeriu Sepi (Omul cu caprele), Andrei Cerbu, Bogdan Bradu…si exceptionale aparitii din partea lui Moni Bordeianu.

In continuare, cu greu trec (de fapt, deloc) peste absentele Baniciu-Kappl-Tandarica-Mani. Evident, se puteau intelege pentru macar o melodie impreuna pe scena. Nimic nu e imposibil atat timp cat inca sunt in viata. Si, in mod ironic, inainte de a cobori spre cortul incalzit de la Arene, am trecut pe langa…Ovidiu Lipan – Tandarica, asa, la plimbare prin parc la ora concertului 🙂

Revenid la concert, seria de procese Nicu Covaci vs Baniciu&Kappl isi pune amprenta asupra repertoriului, muzicienii impartindu-si piesele, acest lucru fiind cel mai vizibil pentru albumul Cantafabule – cea mai importanta opera / productie rock romaneasca. Cat am stat eu s-a cantat din anii’ 60, masiv de pe Mugur Fluier (aproape tot albumul) si ceva de pe Cei ce ne-au dat nume, alaturi de Balada lui Ciprian Porumbescu si suita Ciocarlia-Sarba in Caruta 🙂
La plecare se auzea din cort, pana in strada, Mesterul Manole.

Nimic de zis, Nicu Covaci a adus pe scena numerosi invitati de valoare, practic mai multe generatii de muzicieni, fiecare cu un stil al sau si cu publicul sau. Ceea ce doare, pentru un fan Phoenix, este aceasta ruptura. Cele doua tabere, Nicu Covaci vs Baniciu-Kappl-Tandarica-Mani Neumann, formeaza practic un tot. Adica Phoenix. Si nu spun asta ca sa minimalizez sau sa ignor importanta si talentul muzicienilor care sunt acum alaturi de Nicu Covaci, o plaja de varsta de de la 14 ani la…70 de ani. Doar ca mi se intampla adeseori sa imi sune in cap modul lor de interpretare, sa imi vina in fata ochilor prezenta lor la concerte si brusc sa ma trezesc cu o alta realitate, ceea ce nu e comod, ba chiar greu de depasit.

Fie sa renasca!